marți, 6 noiembrie 2007

Despre proiect

Proiectul nostru se afla la adresa:

http://ac-interfete-evoluate.8k.ro/

Realizatorii acestui proiect:

Dragos Barbulescu - developer site
contact: dragos.barbulescu@gmail.com

Mihai Ciuraru - manager blog
contact: mihai.ciuraru@gmail.com

Bianca Matei - articole blog si site
contact: biamatei@gmail.com

Stoenescu Adrian - developer site
contact: stoenescu.adrian@gmail.com

Flash-back to basics

Flash este un software care incearca sa reconcilieze marea schisma existenta la ora actuala in lumea IT, intre developer-i care folosesc partea stanga a creierului (rationalul) si designer-i care folosesc partea dreapta (artisticul).

Daca ai un back-ground de programare hardcore in C++, Java sau alte limbaje de programare, vei gasi alinare in faptul ca Actionscript este un limbaj bazat pe ECMAScript (sau JavaScript).
Daca ai un background artistic vei fi incantat sa afli ca Flash e cuprins in tool-uri care sunt foarte similare cu cele folosite in mod uzual in design, ca Fireworks, Photoshop, etc.

Daca nu apartii nici unei categorii din cele mentionate mai sus, e chiar si mai bine, pentru ca Flash este un software care va fi utilizat la maxim de o persoana care apartine ambelor lumi (programare si design).
Flash reconciliaza dualitatea aceasta. Daca vor vrea sa fie eficienti, developerii nu vor avea incotro si vor folosi tool-urile pentru desen si vor invatata conceptele animatiei in Flash. Designerii vor trebui sa-si puna ma contributie si partea stanga a creierului pentru a prinde conceptele de baza ale programarii in Actionscript, daca vor vrea sa injecteze un pic de viata in graficele statice.


Flash este un software orientat pe obiecte. A lucra cu Flash inseamna a lucra cu obiecte. Un obiect in Flash este un container care poate include alte container-uri. Un timeline contine un movie clip care contine la randul lui alte timeline-uri si movie clips.. si asha mai departe, ca si papusile Matrioshka. Ceea ce numim un Falsh movie mai poate fi numit si Flash movie clip. Acesta este filmul principal (care poate fi vazut si ca Falsh player-ul) si contine toate celelalte movie clips. Fiecare film are un timeline principal si fiecare movie clip are propriul tmeline cu activitati independente date de proprietatile atribuite prin actionscript.

Actionscript este OOP. Prin urmare lucreaza cu: obiecte, instante, proprietati, metode.
Movie clip-ul initial sta in biblioteca sub forma unui Obiect generic, care trebuie instantiat. Odata instantiat ii poti accesa proprietatile si metodele.

In exemplul urmator de Actionscript instanta de movie clip se numeste myMovieClip si _width este o proprietate a acesteia, gotoAndPlay() este o metoda apelata:

myMovieClip._width = 200;
myMovieClip.gotoAndPlay(2);


Actionscript este bazat in intregime pe OOP, prin urmare odata ce te familiarizezi cu conceptul de OOP, va deveni usor sa inveti si acest limbaj.

Resurse:
O carte recomandata pentru invatarea Actionscript este: Actionscript for Flash MX : The Definitive guide a lui Colin Moock.
Pentru intelegerea actionscript 2.0 si a conceptelor de OOP o recomandare buna este tot o carte a lui Colin Moock: Essential ActionScript 2.0

Aceste 2 carti sunt foarte respectate in comunitatea flash. :)